فامِنین شهری در استان همدان ایران و مرکز شهرستانی به همین نام است. زبان مردم این شهر، ترکی آذربایجانی است. آسمونی در این بخش به معرفی شهر زیبای فامنین می پردازد.

شهر زیبای فامنین

این شهرستان یکی از شهرستان‌های نه‌گانهٔ استان همدان است که در شمال شرق این استان واقع شده‌است.

 

این شهرستان از سمت شمال به شهرستان رزن، از سمت جنوب به شهرستان همدان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به شهرستان کبودرآهنگ محدود شده‌است.

شهرستان فامنین با مساحتی حدود ۱۳۶۰ کیلومتر مربع، ۶٫۷ درصد از مساحت کل استان همدان را تشکیل می‌دهد.

این شهرستان از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی در سطح استان به‌شمار می‌رود.

شهرستان فامنین در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۴۲٬۴۸۵ تن جمعیت داشته است.

از مشاهیر این شهر شرف الدین علی فامنینی از وزیران ایلخان مغول سلطان ابوسعید که کتاب ترجمه عهدنامه مالک اشتر نوشته ابوالرضا، حسين بن محمد علوى آوى به او پیش کش شده است حاتم گویا معتقد است او حاکم اصفهان نیز در سال ۷۲۶ه.ق بوده است.

بناهای تاریخی بناهای تاریخی شهرستان : آتشکدهٔ قره‌تپه. امامزاده عین و غین. برج گلشن. پل جهان‌آباد. حمام فامنین. غار قلعه‌جوق. کاروانسرای یارم‌قیه. مسجد خوش‌آباد. تقسیمات کشوری

آسمونی : شهرستان فامنین از ۲ بخش، ۱ شهر و ۴ دهستان تشکیل یافته‌است:

بخش مرکزی دهستان خرم‌دشت دهستان مفتح بخش پیشخور دهستان پیشخور دهستان زردشت چهره های مشهور

آسمونی : محمد مفتح از جمله مشهورترین مبارزان دوران انقلاب اسلامی ایران است که در ۲۷ آذرماه ۱۳۵۸ به دست گروه فرقان ترور شد.

روح‌الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران .

ازجمله آثار او فیلم سینمایی خاکستر و برف و سریال ۵۰ قسمتی آرام می گیریم است که در نظر سنجی مردمی ، پرمخاطب ترین سریال سال ۱۳۹۵ ایران لقب گرفت.

یحیی دولتی فوق تخصص پوست و مو. بنیانگذار کلینیک تخصصی پوست و مو در ایران

حمام فامنین – آسمونی جاذبه های گردشگری

آسمونی : دشت سرسبز فامنین از گذشته‌های دور استقرار گاه بشر بوده تمدن قره تپه در جنوب این شهر (هزاره چهارم پیش از میلاد) غار مصنوعی قلعه جوق (دوره اشکانی- ساسانی) امامزاده ازناو (سلجوقی) و پل جهان‌آباد و حمام قدیمی این شهرستان (دوره صفوی) و ده‌ها اثر تاریخی دیگر گواه این ادعاست.

غار قلعه‌جوق که از آثار دورهٔ پیش از اسلام است از نقاط دیدنی فامنین است. غار در منتهی‌الیه شرق فامنین واقع شده‌است. امامزاده عین و غین (دوره سلجوقیان)در روستای تاریخی ازناو در بخش پیشخور کاروانسرای یارم قیه آتشکده قره تپه پل تاریخی جهان‌آباد برج گلشن حمام تاریخی شهر فامنین مسجد باشکوه روستای ازناو ۱۳۲۹ حمام خزینه ای روستای ازناو

 

 

شهر زیبای فامنین

شهر زیبای فامنین