جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل ۲ کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. جزیره هِنگام که قدیمی‌ها به آن هنجام و هنیام هم می‌گفتند یکی از این جزیره‌هاست که در جنوب قشم قرار گرفته ، ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و پر است از معادن نمک،خاک و سرب. از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی‌هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره، لاک‌پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره‌ای و شنی انتظارمان را می‌کشند. شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می‌دوند از دیدنی‌هایی است که هنگام را خواستنی‌تر می‌کند. همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری قشم ساخته شده در این جزیره و اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد، البته اگر ترس کروکودیل‌ها خواب را به چشممان بیاورد.

دلفین های جزیره هنگام یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا هستن. اگه مسافر قشم باشید و البته شانس بیارید زمانی که از بندرعباس یا بندر پل میاید قشم، می‌تونید کم و بیش دلفین‌هایی که سرشون رو از آب بیرون میارن رو ببینید. اما تماشای دلفین‌ها تو مسیر کجا و تماشای اونا تو هنگام کجا. دلفین‌هایی که تو هنگام می‌بینید از نوع دلفین‌های بینی بطری هستن. شاید شما دلفین تو پارک‌های آبی دیده باشید. اما دیدن اونا تو یه آکواریوم طبیعی و بزرگ به وسعت خلیج فارس یه چیز دیگس.

اولین چیزی که به محض ورودتان به جزیره هنگام ، با تمام وجود احساسش خواهید کرد، آرامش وصف ناپذیر جزیره است، جایی که هیچ اثری از خیابان، هیاهوی شهر و رفت و آمد ماشین ها وجود ندارد. انگار وارد دنیای متفاوتی شده اید و این تازه شروع ماجراست. زیرا خلیج فارس در کرانه جزیره هنگام، نوار ساحلی گسترده ای را به وجود آورده که در هر بخش آن می توان نظاره گر تصویر فوق العاده ای از سواحل رویایی این جزیره بود.

جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس است. این جزیره در ایام خاصی از سال میزبان دلفین های زیبا و تماشایی می شود. چهره بومی هنگام و پررنگ بودن سنت ها در آن از جمله جاذبه های محبوبش به شمار می روند. در جزیره هنگام یکی از زیباترین و سنتی ترین بازارهای ایران را می بینید. در آب های شفاف هنگام می توانید تماشاگر ماهیان و آبزیان باشید. تماشای خرچنگ ها از نزدیک تجربه ای است که در هنگام نصیب تان می شود. در جزیره هنگام می توانید خاردم مصری و جبیرها را نیز ببینید. برای رسیدن به هنگام باید سوار قایق شوید و یک قایق سواری جذاب را در آب های خلیج فارس تجربه می کنید.

 

 

 

 

 

ساحل صخره ای هنگام

ساحلی زیبا که اطرافش را صخره های بلند چندین هزار ساله ی این پهنه نیلگون احاطه کرده اند، یکی از دلنواز ترین مناظر ساحلی ایران است که می توان ساعت ها در پناه صخره هایش نشست و از تماشای رقص موج هایی که برای رسیدن به ساحل نفس نفس می زنند لذت برد.

 

جزیره هنگام خیلی جزیره بزرگی نیست. فقط سه تا منطقه مسکونی داره. یکی از این مناطق نزدیک ساحله و به خاطر وجود گردشگر یه بازار محلی کوچیک هم اونجا شکل گرفته. تو این بازارچه می‌تونید انواع صنایع دستی که با صدف درست میشه رو خرید کنید.

خیلی از افراد محلی که اونجا می‌بینید، زنای محلی هستن. یکی از جذابیت‌های سفر به هنگام هم دیدن پوشش خاص سنتی جنوب هست. اونجا خیلی از این افراد درحال آشپزی هستن و سمبوسه‌های دریایی سرخ می‌کنن. سمبوسه‌هایی که مخلفاتش صدف یا میگوئه. اگه رفتید هنگام حتما امتحان کنید ضرر نداره. اگه خواستید ازشون عکاسی کنید حتما اجازه بگیرید.

اونجا غیر از سمبوسه می‌تونید نون محلی توموشی هم بخورید. همونجا جلو چشتون می‌پزن و میدن تحویل. اگه دوست داشتید مخلفات خاصی روش نباشه، به خانمی که داره می‌پزه بگید.

غیر از خوراکی تو این قسمت جزیره می‌تونید نقش حنا هم رو دستتون بکشید. بعضی از این خانما کارشون کشیدن طرح‌های قشنگ با حنا رو دستای شماست. پس حتما موقع پیاده شدن از قایق، نقش حنا رو فراموش نکنید.

ساحل نقره ای هنگام

می توان گفت آنچه در این ساحل تماشاگر آن هستید، زیبایی نقره ای رنگ منحصر به فردی است که نظیرش را نمی توانید در هیچ ساحل دیگری در سرتاسر ایران ببینید. شن های این ساحل به دلیل وجود نوعی کانی درخشان و نقره ای رنگ، زیبایی فوق العاده ای را در کنار آبهای فیروزه ای رنگ جزیره خلق کرده اند و به همین دلیل این ساحل به نام «ساحل نقره ای» شهرت دارد. متاسفانه در طی سال های اخیر، به دلیل آسیب هایی که گردشگران به زیبایی این ساحل وارد کرده اند، امروزه ورود به این ساحل کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل گردشگران می توانند از طریق گشت با قایق های کندالو-هنگام از درون دریا این ساحل خیره کننده را تماشا کنند.

ساحل درخشان هنگام

اگر تصمیم دارید شب را در جزیره هنگام بمانید، توصیه میکنیم چهره جادویی «ساحل درخشان هنگام» را، در شب های جزیره از دست ندهید. زیبایی فوق العاده ای که از نور فیتوپلانکتون های دریایی، بخشی از نوار ساحلی جزیره هنگام را پر از ستاره می کنند، تصویری نیست که بتوان در هر ساحلی تجربه اش کرد.

 

جزیره هنگام قشم