کبک قدیم یا Vieux-Québec، بخش تاریخی ای از شهر کبک سیتی می باشد و آمیزه ای چشمگیر از معماری، میراث فرهنگی، هنر و فرهنگ وخود گونه ای از درس تاریخ است.

کبک قدیم یا Vieux-Québec، بخش تاریخی ای از شهر کبک سیتی و در استان کبک می باشد؛ این منطقه به دو بخش شهر بالایی و شهر پایینی دسته بندی شده و از سال ۱۹۸۵، سایت میراث جهانی یونسکو به شمار می آید. کبک قدیم، تنها شهر برج و بارودار در شمال مکزیک بوده و به سان مهد شهرنشینی فرانسوی در آمریکای شمالی، از دیدگاه آمیزه ای چشمگیر از معماری، میراث فرهنگی، هنر و فرهنگ، انگاری خود گونه ای از درس تاریخ است.

شما با قدم زدن در بخش های تاریخی این منطقه زیبا و تماشای جذبه دنیای قدیم، غرق در یک سفر در زمان بیادماندنی خواهید شد.

 

در سال۱۶۰۸ این بخش از شهر به عنوان سایت دژ نظامی سنت لوییز درنظر گرفته شد. پس از پیروزی انگلیس ها، بیشتر، مقامات رسمی دولت انگلیس و کشیش های کاتولیک در آنجا ساکن شدند و این در حالی بود که فرانسوی ها و بازرگانان انگلیسی و صنعتگران هم در شهر پایینی سکونت داشتند.

بخش شهر بالایی کبک قدیم، با برج و باروها، دژها، خانه های صدساله، دیدنی ها و سایت های تاریخی اش میراث پرباری از چند نسل را در خود جای داده است. تاریخ ساخت بیشتر بناها به سده نوزدهم و برخی هم به سده های هفدهم و هجدهم برمی گردد. گفتنی ست که قصر ییلاقی فقونتناک Château Frontenac)) هم که از دیدنی های پرطرفدار گردشگران است، در این منطقه قرار دارد.

این سایت همچنین پارک های حفاظت شده ای هم دارد ومردم می توانند از چشم انداز زیبای رودخانه سن لورنس نیز لذت ببرند.

شهر پایینی

این بخش نیز دارای بناهای تاریخی و موزه های دیدنی ای است که بیشتر به نمایش گذارنده ذوق و هنر اصیل فرانسوی ست که نام برخی از آنها از این قرار است:

محله پاریس

پارک Ulric-Joseph-Tessier

خیابان سن پیِر

خیابان سن پل

خیابان Sault-au-Matelot

 

چگونگی سفر به کبک قدیم

کبک سیتی دارای یک فرودگاه بین المللی به نام Jean Lesage می باشد که در شانزده کیلومتری  کبک قدیم قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از گردشگران آمریکایی با اتومبیل خود به این منطقه سفر می کنند، کبک قدیم با قطارِ Gare du Palais و همچنین ایستگاه اتوبوس برای رفت و آمد گردشگران سرویس دهی می نماید.

زمان مناسب سفر

آن دسته از گردشگرانی که در پی تماشای زمستانی دل انگیز هستند، بهتر است در ماه فوریه از اینجا دیدن کنند که جشنواره زمستانی کبک در این فصل از سال برگزار می شود. ورزش های زمستانی، رشته های گوناگون هنری و همه گونه سرگرمی فراهم است و هوای سرد و سوزدارش هم با میهمان نوازی گرم کبکی ها، گرم می شود.

برای آنهایی که اهل  سفر در فصل گرم تر سال هستند نیز بازدید در ماه جولای توصیه می شود که همزمان با برگزاری جشنواره تابستانی کبک بوده و بیشتر بخش شهر بالایی برگزار کننده جشن در فضای آزاد می باشد.

گشت در سایت

کبک قدیم برای پیاده روی ساخته شده، خیابان های قدیمی شهر باریک، پرپیچ و خم و پر از دیدنی ها شگفت انگیز است که جابجایی کندی را می طلبد. همچنین یک قطار کابلی ویژه مناطق شیبدار هم برای جابجایی آسان تر گردشگران در مسیر شهربالایی در دسترس است که چشم انداز شگفت انگیزی از نمای شهر را به دست می دهد. برای گشت و گذار در دشت های  آبراهام هم می توان به دوچرخه سواری و یا در زمستان اسکی بازی پرداخت و ساحل کوهستانی هم گزینه خوبی برای راهپیمایی به شمار می آید.

 

کبک قدیم در کانادا