هامبورگ (آلمانی: Hamburg)، دومین شهر بزرگ آلمان و همچنین هشتمین در اتحادیه اروپا است. هامبورگ سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از آنتورپ و روتردام است. هامبورگ یک شهر ایالتی است، یعنی یکی از شانزده ایالت آلمان نیز به‌شمار می‌آید.

بندر هامبورگ با مساحت ۷۲۰۰ هکتار، یک دهم کل مساحت هامبورگ را در بر می گیرد و به عنوان دروازه ی آلمان شناخته می شود. این بندر بعد از بندر رتردام، دومین بندر بزرگ در اروپا و دهمین بندر بزرگ در جهان می باشد و ۹۵۰ بندر در ۱۷۸ کشور را به هم وصل می کند.

بندر هامبورگ واقع در قلب شهر، در شمال آلمان و در مجاورت رودخانه ی الب و آلستر، نزدیک دریای شمال قرار گرفته و ارمغان های بسیاری برای کشور آلمان و همینطور اروپا به همراه داشته است و قرن های متوالی به عنوان بندر اصلی اروپای مرکزی محسوب می شد.

این بندر بزرگترین بندر واردات قهوه، بزرگ ترین بازار مواد خام داروسازی در اروپا، یکی از مراکز پیشتاز دنیا در زمینه ی بار زدن و انتقال دریایی کالاهایی مانند قهوه، کاکائو و ادویه جات در دنیا محسوب می شود و ۱۵۶۰۰ فرد در کلان شهر هامبورگ به طور مستقیم و غیر مستقیم به عملکرد بندر وابسته هستند. ساختمان‌های بلند و آجری این منطقه در گذشته برای نگهداری و ذخیره‌ی تنباکو، قهوه، خشکبار و ادویه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

قایق سواری در این بندر یکی از جذاب ترین و بهترین تفریحاتی است که می توانید در هامبورگ تجربه کنید. برای گشت و گذار با قایق در این بندر، تورهای زیادی برگزار می شود.

بندر هامبورگ میزبان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است ودیدن این بندر شاید مهم ترین اتفاق سفرتان باشد. در اینجا شما با صنعت کشتی سازی و موقعیت تجاری مهم این شهر در تاریخ آشنا می شوید.

غروب ها می توانید در کافه های دنج کنار آب بنشینید و قایق ها، کشتی ها و دوچرخه سوارها را تماشا کنید. همچنین از بازار ماهی آن که ۳۰۰ سال قدمت دارد هم بازدید کنید.

در این بندر مسیر پیاده روی زیبایی وجود دارد که منطقه ی قدیمی و قرن نوزدهمی را در برمی گیرد و پلی ۳٫۹ کیلومتری روی بندرگاه می باشد که از دیگر جاذبه های اینجا محسوب می شود.

 

 

مراکز خرید هامبورگ

درباره هامبورگ و مراکز خرید می توان گفت که بهترین مراکز خرید هامبورگ، نزدیک ایستگاه مرکزی قطار به سمت ساختمان شهرداری واقع اند. اصلی ترین مرکز خرید هامبورگ، خیابان مونکبرگ، واقع در مرکز شهر است. خیابان اشپیتالر، کنار خیابان مونکبرگ نیز از دیگر مراکز خرید هامبورگ است. در قسمت غربی شهرداری به سمت گنزه مارکت، فروشگاه های بسیاری واقعند. پاساژ اروپا نزدیک شهرداری، کنار دریاچه ی آلستر، مرکز خرید زیبایی است که به تازگی ساخته شده. شانسن فیرتل، بوتیک های مد روز و شیکی دارد. که گردشگران تور اروپا را به خود جذب می کند.

 

مکان های دیدنی هامبورگ

اگر چه شهر هامبورگ را عموما شهر جهان گردپسندی نمی دانند؛ ولی افراد بسیاری با استفاده از تور آلمان و تور اروپا و تور هامبورگ به این شهر سفر می کنند که نقش مهمی در اقتصاد آن دارند. این شهر، بالاترین رشد جذب جهان گردشگر را در آلمان دارد. درباره هامبورگ و بهترین زمان برای رفتن به هامبورگ، بهار و تابستان است. هامبورگ، علاوه بر داشتن مکان های زیبا و تاریخی، برای جهان گردان، جاذبه های دیگری دارد؛ مثل برنامه های موسیقی، مسابقات ورزشی، همایشی ها و نمایشگاه ها که سالانه علاقمندان زیادی را به خود جذب می کند. حدود ۸۰ درصد گردشگران آلمانی و بقیه، بیشتر از کشورهای اروپایی، به ویژه انگلستان، سوئد، دانمارک و سوییس هستند.

موزه های هامبورگ

حدود هشتاد موزه در هامبورگ وجود دارد که مشهورترین و معروفترین آنها عبارتند از:

موزه آلتونا

این موزه به تاریخ فرهنگی شمال آلمان و هامبورگ اختصاص دارد.

 

بالین اشتاد

این موزه در سال ۱۸۹۲ تحت نظارت آلبرت بالین ساخته شده و موضوع آن، مهاجرت پنج میلیون نفر از فصل راه هامبورگ به آمریکاست.

موزه دویچه سول

این موزه که ساختمانهای آجری زیبایی دارد، محل دفاتر فرش و قالی است.

کونست هاله

این موزه، مجموعه ای مهم است از نقاشی های قرن نوزدهم؛ با آثاری مناسلی و سایر هنرهای مدرن.

موزه ی ارتباطات

این موزه، محلی نمایشگاه های خاصی و دایمی و نیز سخنرانی ها، تور راهنما، نمایش فیلم، کارگاه کودکان و جشنواره ای مختلف است.یکی دیگر از دیدنی های این شهر است که درباره هامبورگ و دیدنی های آن می توان اشاره کرد.

موزه ی هنر و طراحی

این موزه مرکز مهم هنرهای کاربردی و طراحی است. مجموعه های این موزه، از اثار اروپایی، قرون وسطایی و اثار مربوط به خاور دور با بهترین کیفیت تشکیل شده است؛ از دنیای کهن تا جهان امروز. موزه در یک کاخ قرن هجدهمی با سقف های زیبا واقع است.

 

موزه ی تاریخ هامبورگ

تاریخچه ی شهر است و زندگی قدیم مردم هامبورگ و توسعه ی بندر شهر را به وسیله ی ماکت مجسم می کند.

موزه ی نژاد پرستی

در سال ۱۸۷۹ تاسیس شده است و در سال ۱۹۱۵ به ساختمان کنونی آن انتقال یافته است.

موزه ی ادویه

این موزه تنها موزه ی ادویه جهان است.

 

 

 

مساجد ، کلیسا ها و اماکن مذهبی هامبورگ مرکز اسلامی و مسجد امام علی(ع)

بزرگ ترین مسجد هامبورگ و مرکز دینی و فرهنگی جامعه ی بزرگ ایرانیان به هامبورگ است. این مسجد از زمان تاسیس در دهه ی ۱۹۵۰، نقش مهمی در زندگی روزمره ی دینی و سیاسی ایرانیان بازی داشته است. این مسجد زیبا به همت «آیت الله بروجردی» در یکی از بهترین محله های هامبورگ، کنار دریاچه ی آلستر بنا مسجد أمام علی(ع)، چند مسجد دیگر شده است. علاوه هم اقوام مختلف در شهر بنا کرده اند و البته مسجد امام علی(ع) مهم ترین، زیباترین و بزرگترین آنهاست. هامبورگ یک شهر پروتستانی لوتری است؛ اما به دلیاقامت گروه های مختلف قومی در این شهر بندری، همه گوذ پرستشگاهی در آن یافت می شود.

کلیسای سنت میشل

این کلیسا یکی از پنج کلیسای اصلی پروتستان های هامبورگ و مشهورترین کلیسای این شهر است. سنت میشل به قدیس بزرگ، مایکل اختصاص مرکز اسلامی و مسجد امام علی(ع): بزرگترین مسجد دارد و یک مجسمه ی بزرگ برنزی، بالای کلیسا قرار دارد پیروزی قدیسی را بر شیطان نشان میدهد. این کلیسای مناره ی باروک به بلندی ۱۳۲ متر با روکشی از مس دارد.

کلیسای سنت پیتر

درباره هامبورگ و کلیسا ها می توان به قدیمی ترین کلیسا و بلندترین نقطه ی هامبورگ با ارتفاع ۱۲۳ متر در منطقه ی قدیمی شهر است، اشاره کرد که ۵۴۴ پله برای بالا رفتن از برج دارد که قدمتش به قرن یازدهم برمی گردد.

 

کلیسای سنت نیکولا

این کلیسا سابقا یکی از پنج کلیسای لوتری هامبورگ بود؛ ولی امروزه تقریبا ویران شده و بقایای آن به عنوان یک اثر معماری مهم برجسته و بنای یادبود به شمار می رود. سنت نیکولا با ارتفاع ۱۴۷ متر از سال ۱۸۷۴ تا ۱۸۷۶، بلندترین ساختمان جهان بوده و هنوز هم دومین ساختمان بلند هامبورگ است.

 

 

کلیسای سنت جاکوب

این کلیسا یکی از پنج کلیسای لوتری اصلی هامبورگ و در قرن سیزدهم ساخته شده است. کلیسا در مرکز شهر واقع شده و برجی به ارتفاع ۱۲۵ متر دارد. ارگ مشهور آرپ شنیتگر  که بزرگترین ارگ باروک در اروپای شمالی است، از سال ۱۶۹۳ در ان قرار دارد.

کلیسای فلوس شیفر

این کلیسا، تنھا کلیسایی دوران روتنبرگ سورت آلمان است.که بازدید کنندگان تور آلمان از آن دیدن می کنند.

 

جشنواره ها و مراسم خاص در هامبورگ مراسم ورزشی هامبورگ مراسم ورزشی ماراتون هامبورگ در آوریل (فروردین) یک دوره مسابقات استادان تنیس در روتنبائم، در ماه جولای مسابقه ی دوی اچ اس اچ نورد بانک، در ماه می (اردیبهشت) هاکی استادان هامبورگ مسابقه چهار کشور است در آگوست (مرداد) مسابقه قایق اژدها در آگوست (مرداد) سایکلسیکس، مسابقه دوچرخه سواری در آگوست (مرداد) جشنواره های فیلم هامبورگ جشنواره ی فیلم هامبورگ در سپتامبر (شهریور) جشنواره ی  فیلم تخیلی در اوریل (فروردین) جشنواره ی فیلم کورزدر جون (خرداد)، جشنواره بین المللی جشنواره ی روزهای آمریکای لاتین در سپتامبر (آذر) جشنواره ی روزهای اسپانیایی در جولای (تیر) نمایشگاه ها و برنامه های هنری هامبورگ جشنواره ی بین المللی آتش بازی در آگوست (مرداد) جشنواره ی شکوفه های گیلاس ژاپن در می (اردیبهشت) که جشنواره ی فرهنگ و آتش بازی های مشهور ژاپنی است. موسیقی هامبورگ فلیتینزل فست، برنامه های موسیقی فضای باز با هنرمندان بین المللی، در جولای (تیر) شلاگرموو، نمایشی موسیقی دهه های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ المان که در جولای (تیر) برپا می شود. جشنواره های خیابانی و سرگرم کننده هامبورگ نمایشگاه آلستر، در اولین آخر هفته ی سپتامبر (شهریور) برگزار می گردد هامبورگردم، نمایشگاهی از بزرگترین سرگرمی های هامبورگ و سه بار در سال، بهار، تابستان و اوایل زمستان برگزار می شود. هافنگبور تاگ، روز تولد بند هامبورگ است که در ماه می (اردیبهشت)، جشن گرفته می شود.

 

جاذبه های گردشگری هامبورگ