آبشار وقت ساعت

 آبشار وقت ساعت از جاذبه های دیدنی دورود

 

آبشار وقت ساعت
وقت و ساعت به واسطه لزوم رعایت نظم در زندگی انسان امروزی، اهمیت بسزایی دارد و تقریباً هیچ انسانی نمی‌تواند بدون توجه به آن کیفیت مناسبی به زندگی خود بدهد. در این میان شاید برایتان عجیب باشد که بدانید یکی از آبشار‌های کشورمان با نام آبشار وقت و ساعت شناخته می‌شود. این آبشار در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شهرستان دورود و ایستگاه راه آهن چم چید قرار دارد.


آبشار وقت ساعت کجاست؟

آبشار وقت ساعت در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شهرستان دورود قرار دارد.
افرادی که می‌خواهند از این آبشار که در نزدیکی دره نگار واقع شده است، بازدید کنند می‌توانند با طی کردن مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر و گذر از روستای برآفتاب به دهانه غار وقت ساعت برسند. ساختمان این غار از جنس آهک است. غار وقت ساعت ارتفاعی بالغ بر ۱۵ متر و عمقی بالغ بر ۵۰ متر دارد؛ بنابراین گزارش، در حقیقت آبشار وقت ساعت از دل غار شروع می‌شود و به کف غار می‌ریزد و زمانی که از غار بیرون می‌آید، تبدیل به چشمه می‌شود.

آبشار وقت ساعت,آبشار وقت ساعت  کجاست,تصاویر آبشار وقت ساعت عکس های آبشار وقت ساعت

 

امروزه این آبشار یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری کشور است، زیرا پس از یک ساعت قطع آب، دوباره آب از درون آبشار به آهستگی و با سر و صدا جریان پیدا می‌کند و باعث می‌شود آبشار به اوج آبدهی خود برسد و با گذشت زمان معین میزان آبدهی کم شده و بار دیگر کامل قطع می شود.


شایان ذکر است؛ بر اساس آنچه در کتاب‌های مختلف طبیعت ایران ذکر شده، وجود یک چشمه بزرگ سیفونی در عمق زمین باعث خروش و توقف منظم آبشار وقت و ساعت می‌شود.

آبشار وقت ساعت,آبشار وقت ساعت  کجاست,تصاویر آبشار وقت ساعتتصاویر آبشار وقت ساعت


گفتنی است؛ چشمه سیفونی به هر سراب با چشمه آب سرد گفته می‌شود که جریان خروجی آب آن به تناوب کم و زیاد یا کاملاً متوقف و مجدداً شروع می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده برآورد می‌شود که ۱۰۰ عدد از این چشمه‌ها در سطح جهان وجود داشته باشند. علت تناوب در جریان آب چشمه‌های سیفونی یا آهنگین شناخته شده نیست، اما در اوایل قرن ۱۸ نظریه‌ای مطرح شد که بر مبنای آن به نظر می‌رسد عملکردی طبیعی شبیه سیفون منجر به پدیدار شدن چشمه‌های سیفونی می‌شود.

 

ژئوپارک قشم

 ژئوپارک جهانی قشم در غرب این جزیره زیبا واقع شده که به عنوان اولین و تنها ژئو پارک خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ در یونسکو به ثبت رسید و ایران نیز به خاط همین موضوع یکی از شش کشور صاحب ژئو پارک در قاره پهناور آسیا شناخته شد و امتیاز گرفت. اینجا یکی از منحصر به فردترین ژئو پارک های جهانه که به دلیل قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریایی حرا به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده. وجود مجسمه های طبیعی و نقش برجسته های پراکنده، چین خوردگی ها و کوه های شگفت آور، سطوح تخت و صفه ها در ارتفاعات، ستون های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی ها و فرورفتگی های به وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه ها و قطعه های فرو افتاده در پای ارتفاعات، کوهسرها و هیکل های که به دست هنرمند طبیعت پدید آورده، تندیس های اعجاب آوری که در شکل هایی مثل لاک پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدمی در حالت خشم و فریاد، پدیده های زمین شناسی نادر و بی مانندی هستند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص را در منطقه گردشگری قشم بوجود می آورد.

در امتداد درازای جزیره قشم ، رشته کوهی قرار گرفته که ارتفاع آن به ندرت از سیصد متر تجاوز می کند. طول این رشته کوه که از شرق به غرب در سراسر جزیره کشیده شده است. تقریباً مساوی با طول قشم و در حدود یکصد و ده کیلومتر است.

 

کوه های قشم وضعیت و شکل کاملاً ویژه ای دارند. این کوه ها از لایه های رسوبی افقی و موازی تشکیل شده اند به گونه ای که پی گیری لایه های مختلف کوه در سراسر جزیره کاملاً ممکن است. تنها در دو نقطه، به دلیل حضور گنبدهای نمک ، ترتیب و شکل قرارگرفتن لایه ها از حالت افقی خارج شده است. در بخش غربی جزیره که گنبد نمک (کوه نمکدان) قرار گرفته، ارتفاع این لایه ها در اثر فشار گنبد افزایش یافته و به ۳۹۵ متر رسیده است. در بقیه ارتفاعات جزیره بلندی کوه ها در حدود دویست متر است. در بلندی این ارتفاعات دشت های کاملاً مسطحی قرار دارند که پوشش گیاهی بسیار خوب نیز دارند (مانند منطقه موسوم به بام قشم که درختان کهنسالی در آن وجود دارد). اطراف این کوه ها را دیواره های بلند قرار گرفته اند که در اثر باد و باران و دریا فرسایش یافته و شکل های بدیعی به وجود آورده اند. دشت ها، دره ها ، سواحل و کوه های جزیره هم وضعیتی یگانه و کم نظیر از نظر پوشش گیاهی، حضور حیات وحش و وجود پدیده های نادر زمین شناسی دارند. بخش غربی جزیره قشم از بیشترین زیستگاه های با ارزش برخوردار است و پدیده های زمین شناسی بسیار زیبا، بی نظیر و عظیم در این بخش جزیره به وفور دیده می شود. در این بخش از جزیره علاوه بر گونه های گیاهی و جانوری زیبا ، کمیاب و در خطر انقراض که در سطح ملی و همچنین جهانی از ارزش بیشتری برخوردار ند. پدیده های زمین شناسی نادر و بی مانندی نیز وجود دارند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند.

 

در سال ۲۰۱۶ میلادی، در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، ۸ ژئوپارک جدید از کشورهای ایران، مکزیک، چین، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی به عنوان ژئوپارک‌ های جهانی یونسکو اعلام شدند. بنابراین ژئوپارک قشم که در سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار عضو شبکه جهانی یونسکو شده و در سال ۱۳۹۱ از این شبکه خارج شده بود، با تلاش‌ های شبانه‌ روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل مدیریت عامل سازمان منطقه آزاد قشم موفق شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد.

ژئوپارک قشم

 

قلعه تراکای در لیتوانی

 قلعه تراکای توسط دوک‌های لیتوانی و در قرن چهاردهم بین سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۷ احداث شده است. در حقیقت “Kestutis” دوک و قانون‌گذار لیتوانی در قرون وسطی دستور ساخت این بنا را صادر کرد.

 

بعدها پسر او عملیات ساخت این بنا را ادامه داده و سرانجام نیز در همین قلعه، دار فانی را وداع گفت. در آن زمان این قلعه به عنوان اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده بود. از سوی دیگر  شهر تراکای نیز در آن برهه‌ی زمانی، به عنوان پایتخت کشور شناخته شده و به همین دلیل این قلعه از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار بود.

قلعه‌ای زیبا و باشکوه در جزیره تراکای

 

 

قلعه تراکای پس از این که پایتخت از تراکای به ویلنیوس تغییر یافت، تا حدودی اهمیت سیاسی اش را از دست داد. با این حال تا مدت زمانی طولانی به عنوان اقامتگاه مورد علاقه ی نجیب زادگان دوک نشینی بزرگ لیتوانی باقی ماند. در قرن ۱۶ ام قلعه به زندان نجیب زادگان در جنگ تبدیل شد.

 

قسمت زیادی از قلعه تراکای در قرن ۱۷ ام تخریب شد اما باقی مانده های آن توسط پارک ملی تراکای محافظت می شود.

قلعه‌ای زیبا و باشکوه در جزیره تراکای

 

 

معماری قلعه تراکای

قلعه جزیره تراکای به سبک گاثیک طراحی شده شامل یک قصر، یک سیاهچاله و اقامتگاه که توسط استادان معماری دوران قرون وسطی طراحی شده میباشد. این سازه ها با دیوار های بلند و محکم دفاعی که در سوی دیگر آن ها آب رودخانه ی گالو قرار دارد، محاصره می شوند.

 

پل چوبی ۳۰۰ متری منتهی به قلعه، کانال ۱۲ کیلومتری پیوند دهنده ی دو دریاچه، تالار ها و گالری های فوق العاده زیبا، حتی افرادی که به تاریخ علاقه مند نیستند را به وجد میآورند.

قلعه‌ای تراکای یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لیتوانی

 

 

محبوبت قلعه جزیره تراکای در بین گردشگران

امروزه درهای این کاخ زیبا به روی عموم و گردشگران باز است.

 

– موزه قلعه تراکای

در داخل قلعه موزه‌ای بر پا است که نمایشی قدرتمند و باشکوه از قرون وسطی را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. این موزه از دو مجموعه ی اصلی تشکیل شده. در این مکان مجموعه ای از سکه ها و چندین مدل از انسان های قرون وسطایی و بسیاری اشیا و گنجینه های تاریخی دیگر نگهداری می شوند.

 

– برگزاری مراسم‌های ویژه

با برگزاری مراسم و رویدادهای مختلفی همچون اجرای کنسرت‌های موسیقی، این کاخ تماشایی نزد مردم اقبال بیشتری نیز یافته است. نبرد شوالیه‌ها از دیگر فعالیت‌هایی است که در این قلعه برگزار شده و هم از سوی مردم محلی و هم از طرف گردشگران و بازدید کنندگان خارجی مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. این شهر با برگزاری مراسم‌های تاریخی و تماشایی متنوع، در جلب هر چه بیشتر بازدید کنندگان به این منطقه، تأثیری بسزا داشته است.

 

– تفریحات آبی و رستوران‌های دریاچه

در دریاچه‌ای که این قلعه را احاطه کرده، انواع فعالیت‌های تفریحی آبی از جمله قایقرانی و تورهای تفریحی با کشتی برگزار می‌شود. همچنین رستوران‌های بسیاری در شهر تراکای، با ایجاد فضایی دنج و راحت، پذیرای میهمانان هستند، رستوران‌هایی که انواع خوراک‌های لذیذ تاتاری را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

قلعه‌ی جزیره تراکای

 

 

 

قلعه تراکای در لیتوانی

 

کبک قدیم

 کبک قدیم یا Vieux-Québec، بخش تاریخی ای از شهر کبک سیتی می باشد و آمیزه ای چشمگیر از معماری، میراث فرهنگی، هنر و فرهنگ وخود گونه ای از درس تاریخ است.

کبک قدیم یا Vieux-Québec، بخش تاریخی ای از شهر کبک سیتی و در استان کبک می باشد؛ این منطقه به دو بخش شهر بالایی و شهر پایینی دسته بندی شده و از سال ۱۹۸۵، سایت میراث جهانی یونسکو به شمار می آید. کبک قدیم، تنها شهر برج و بارودار در شمال مکزیک بوده و به سان مهد شهرنشینی فرانسوی در آمریکای شمالی، از دیدگاه آمیزه ای چشمگیر از معماری، میراث فرهنگی، هنر و فرهنگ، انگاری خود گونه ای از درس تاریخ است.

شما با قدم زدن در بخش های تاریخی این منطقه زیبا و تماشای جذبه دنیای قدیم، غرق در یک سفر در زمان بیادماندنی خواهید شد.

 

در سال۱۶۰۸ این بخش از شهر به عنوان سایت دژ نظامی سنت لوییز درنظر گرفته شد. پس از پیروزی انگلیس ها، بیشتر، مقامات رسمی دولت انگلیس و کشیش های کاتولیک در آنجا ساکن شدند و این در حالی بود که فرانسوی ها و بازرگانان انگلیسی و صنعتگران هم در شهر پایینی سکونت داشتند.

بخش شهر بالایی کبک قدیم، با برج و باروها، دژها، خانه های صدساله، دیدنی ها و سایت های تاریخی اش میراث پرباری از چند نسل را در خود جای داده است. تاریخ ساخت بیشتر بناها به سده نوزدهم و برخی هم به سده های هفدهم و هجدهم برمی گردد. گفتنی ست که قصر ییلاقی فقونتناک Château Frontenac)) هم که از دیدنی های پرطرفدار گردشگران است، در این منطقه قرار دارد.

این سایت همچنین پارک های حفاظت شده ای هم دارد ومردم می توانند از چشم انداز زیبای رودخانه سن لورنس نیز لذت ببرند.

شهر پایینی

این بخش نیز دارای بناهای تاریخی و موزه های دیدنی ای است که بیشتر به نمایش گذارنده ذوق و هنر اصیل فرانسوی ست که نام برخی از آنها از این قرار است:

محله پاریس

پارک Ulric-Joseph-Tessier

خیابان سن پیِر

خیابان سن پل

خیابان Sault-au-Matelot

 

چگونگی سفر به کبک قدیم

کبک سیتی دارای یک فرودگاه بین المللی به نام Jean Lesage می باشد که در شانزده کیلومتری  کبک قدیم قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از گردشگران آمریکایی با اتومبیل خود به این منطقه سفر می کنند، کبک قدیم با قطارِ Gare du Palais و همچنین ایستگاه اتوبوس برای رفت و آمد گردشگران سرویس دهی می نماید.

زمان مناسب سفر

آن دسته از گردشگرانی که در پی تماشای زمستانی دل انگیز هستند، بهتر است در ماه فوریه از اینجا دیدن کنند که جشنواره زمستانی کبک در این فصل از سال برگزار می شود. ورزش های زمستانی، رشته های گوناگون هنری و همه گونه سرگرمی فراهم است و هوای سرد و سوزدارش هم با میهمان نوازی گرم کبکی ها، گرم می شود.

برای آنهایی که اهل  سفر در فصل گرم تر سال هستند نیز بازدید در ماه جولای توصیه می شود که همزمان با برگزاری جشنواره تابستانی کبک بوده و بیشتر بخش شهر بالایی برگزار کننده جشن در فضای آزاد می باشد.

گشت در سایت

کبک قدیم برای پیاده روی ساخته شده، خیابان های قدیمی شهر باریک، پرپیچ و خم و پر از دیدنی ها شگفت انگیز است که جابجایی کندی را می طلبد. همچنین یک قطار کابلی ویژه مناطق شیبدار هم برای جابجایی آسان تر گردشگران در مسیر شهربالایی در دسترس است که چشم انداز شگفت انگیزی از نمای شهر را به دست می دهد. برای گشت و گذار در دشت های  آبراهام هم می توان به دوچرخه سواری و یا در زمستان اسکی بازی پرداخت و ساحل کوهستانی هم گزینه خوبی برای راهپیمایی به شمار می آید.

 

کبک قدیم در کانادا

 

کشتی یونانی

 در غرب جزيره يك كشتي عظيم‌الجثه در سواحل نيلگون كيش جا خوش كرده است كه به كشتي يوناني معروف است. در يكي از روزهاي گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بوميان جزيره كيش ناگهان كشتي عظيم‌الجثه‌اي را كه در نزديكي روستاي باغو به گل نشسته بود، ديدند. هنوز پس از گذشت سال‌ها دليل به گل نشستن اين كشتي در پس پرده‌اي از ابهام است اما گفته مي‌شود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دريايي در سواحل جزيره كيش اين اتفاق روي‌ داده است.

آنچه که به عنوان کشتی یونانی می شناسیم، کشتی به گل نشسته ایست که در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو از حرکت ایستاد و برای همیشه در آب های خلیج فارس ماندگار شد. این کشتی انبوهی از ذخایر نفتی را در خود داشت و دارای ارزش بسیاری بود. خدمه مجبور به ترک کشتی شدند و بار آن نیز تخلیه شد. تلاش های بسیاری برای بیرون کشیدن کشتی از آب انجام دادند اما بعد از گذشت هشتاد روز و تلاشِ بی پایان یدک کش هلندی به نام اورینکو، هیچ نتیجه ای حاصل نشد. در نهایت کشتی همان جا باقی ماند چرا که هزینه سرسام آور برای حفظ آن اصلا مقرون به صرفه نبود. هیچ کس تا به امروز نتوانسته دلیل به گل نشستن این کشتی را کشف کند و این بخش از سرنوشت آن هنوز در هاله ای از ابهام است.

بومیان جزیره می گویند که یونانی ها پس از ترکِ کشتی آن را آتش زده و شاهد سوختن آن بوده اند. این روایت می تواند درست باشد چرا که امروزه هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی به چشم نمی خورد.

امروزه این لاشه به جا مانده از تاریخ، در میان بومی ها به عروس یونانی شهرت یافته و به یکی از دیدنی های جزیره کیش تبدیل شده است. با وجود آن که کشتی یونانی در سکوتی عمیق فرورفته اما گذشته آن حرف های زیادی برای گفتن دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اين كشتي در سال ۱۳۲۲ شمسي توسط شركت ويليام هاميلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ايران، در سفر دريايي خود به كشور يونان در عرض جغرافيايي ۲۶ و ۲۰ درجه شمالي و طول جغرافيايي ۵۳ و ۵۴ درجه شرقي به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورينوكو، يدك‌كش هلندي براي بيرون كشيدن اين كشتي به ثمري نرسيد. تلاش‌هاي ناموفق زيادي براي بيرون كشيدن آن انجام شد و به ناچار سرنشينان كشتي مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخليه شد، چرا كه عمليات بيرون كشيدن كشتي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شركت بيمه لويدز لندن نشان دهنده اين است كه اين كشتي در زمان به گل نشستن متعلق به كشور يونان و بنام كولااف بوده است. اين كشتي در ابتدا “شيپور امپراتور” سپس “ناتوراليست” و در سال هاي بين ۱۳۳۸ تا يكسال قبل از توقف، در مالكيت خطوط كشتيراني ايران با نام‌هاي “سيروس فارس”‌، “همدان” در تردد بوده است.

 

 

چرا این کشتی به گل نشست؟

در مورد علت به گل نشستن کشتی هیچ دلیل قاطعانه ای بیان نشده است اما روایت ها و داستان هایی در مورد آن بر سر زبان هاست که به آن ها اشاره می کنیم:

برخی بر این باورند که به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره کیش، کشتی نتوانسته راه را پیدا کند و به گل نشسته است.

به گفته بومیان جزیره، کاپیتان های مست، کشتی را هدایت می کردند و به همین علت از مسیر اصلی خود خارج شدند. کشتی به جای توقف در یکی از بنادر نزدیک کیش به این محل آمده و در گل و لای نزدیک ساحل از حرکت ایستاده است.

 

 

در این میان نمی توان از حق بیمه زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان نیز گذشت؛ بسیاری معتقدند که صاحبان کشتی برای گرفتن این حق بیمه به عمد کاری کرده اند که کشتی به این روز دچار شود.

در این میان یک داستان عاشقانه هم از بومیان جزیره شنیده می شود؛ آن ها می گویند که عشق ناخدای کشتی به دختری به نام مریم باعث شد تا کاری کند که کشتی در این منطقه ماندگار شود. مردم پیرزنی ساکت و تنها در جزیره را به عنوان همان مریم قصه معرفی می کنند و این داستان عاشقانه را به او نسبت می دهند.

پارک ساحلی كشتي يوناني در زميني به مساحت ۶۰ هزار متر مربع با امكاناتي چون آمفي‌تئاتر، كافه تريا، رستوران ايراني و لبناني، غرفه هاي فروش تنقلات، ايستگاه هاي كرايه اسكيت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشي در محيط پيرامون كشتي يوناني در دست احداث مي‌باشد.

بسیاری از عکاس های حرفه ای به این ساحل می آیند و تصاویری فوق العاده به ثبت می رسانند .

کشتی سوژه ی آن ها است و دریا و غروب خورشید عکس ها را بسیار زیبا تر می کنند .

اگر علاقه مند به عکاسی هستید به این ساحل سری بزنید .

چه حس زیبایی است که به هنگام غروب در ساحل قدم بزنید .

شن های نرم زیر پاهایتان ، تابش خورشیدی که به زیر می رود اطرافتان و کشتی یونانی که محزون و تنها به شما نگاه می کند

و حضورتان باعث خشنودی اوست . آرام قدم بردارید ، آهسته حرکت کنید .

در ثانیه ها غوطه ور شوید و لذت ببرید .

کشتی یونانی در زمان فعالیت در کلاس کشتی های باری قرار داشته است .

مقدار باری که این کشتی می توانسته حمل کند برابر با ۶۶۰۱ تناژ بر روی عرشه ثبت شده است .

درازایی برابر با ۱۳۱٫۹ متر و پهنایی ۱۷٫۱ متری داشته است .

نیروی محرکه ی کشتی برابر با ۵۱۰د اسب بخار بوده و پیشرانه ی آن را ۳ سیلندر موتور بخار دریایی تشکیل می داده است .

در زمان فعالیت های این کشتی حسگر هایی مانند یافتن مسیر ( GPS ) و اکو صدایی درون کشتی تعبیه شده است .

امروزه وضعیت کشتی به گل نشسته ثبت شده و غیر قابل بازیابی به حساب می آید .

تماشاي خورشيد كه به آهستگي در پشت كشتي يوناني در آب هاي نيلگون خليج فارس غروب مي‌كند خاطره‌اي فراموش‌نشدني و جاويدان است. درخشش آخرين شعاع هاي نور خورشيد بر پهنه آسمان، طيف رنگ هاي زرد و قرمز و نارنجي و سايه روشن هاي لکه هاي ريز و درشت ابر، تابلويي چنان زيبا و خيال انگيز را در پشت کشتي يوناني پديد مي آورد که نظير آن را کمتر مي توان يافت.

 

کشتی یونانی جزیره کیش

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد
<-blogads->