باغ های دوونین در آلبرتا کانادا

 باغ های سرپوشیده دوونین کلگری با قدمتی بیش از ۴۰ سال، دربرگیرنده یک مرکز خرید، آبگیرهای مصنوعی برای ماهی ها، چندین آبنماو بیش از پانصد و پنجاه درخت است.

مجموعه باغ های دوونین(Devonian Gardens) ، یک پارک سرپوشیده بزرگ و یک باغ گیاه شناسی ست که در دل مرکز شهر کلگری، در استان آلبرتا قرار دارد: این باغ های سرپوشیده دربرگیرنده یک مرکز خرید، آبگیرهای مصنوعی برای ماهی ها، چندین آبنما، زمین بازی برای کودکان، بیش از پانصد و پنجاه اصله درخت و همچنین محیطی برای گردهمآیی و برگزاری مراسم نیز می باشند.

گشایش باغ های دوونین به سال ۱۹۷۷ برمی گردد که پس از ساخت، از سوی شرکت سازنده اش به شهر کلگری پیشکش شد و بازسازی اش نیز در سال ۲۰۱۲ با هزینه ای برابر با سی و هفت میلیون دلار به پایان رسید.

نمایشگاه های دایمی گلخانه های سرپوشیده، خانه پروانه، باغ ژاپنی کوریموتو، مجموعه باغ های رز، یاس، پئونی، سوسن، باغچه سبزیجات و مردمان بومی و دیدنی های دیگری هم در این مجموعه در معرض تماشا هستند.

 

همچنین برای بازدیدکنندگان، صندلی چرخدار، کارگاه صنایع دستی و فروشگاه سوغاتی، برنامه های آموزشی، و بازدید گروهی همراه با راهنما نیز در دسترس بوده و نیز می توانند از ایوان فضای باز هم بهره مند شوند. زمان بازدید از این باغ های زیبا که از اول ماه می تا جشن شکرگزاری باز هستند به قرار زیر است:

از اول تا سی و یکم ماه می: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۵ عصر

از اول ماه جون تا پنجم سپتامبر: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۶ عصر( پنج شنبه ها از ۱۰ صبح تا ۸:۳۰ شب)

از ششم سپتامبر تا دهم اکتبر: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر

 

برخی از آداب بازدید از باغ های دوونین

این مجموعه باغ، تنها پارک سرپوشیده در کلگری به شمار می رود و بهتر است که بازدیدکنندگان به هنگام بازدید، به پاس یگانگی این مجموعه باغ گیاه شناسی به آیین نامه اش نیز احترام بگذارند:

همه گونه آسیب رسانی به مجموعه گیاهی اعم از گردآوری دانه های بذر، چیدن میوه و یا گل ها قدغن می باشد. وارد باغچه های زیر کشت نشوید. هرگونه سکه اندازی به درون آبگیرهای ماهی ها سبب آسیب رسانی به آنها می شود. متوجه و مراقب دیگر بازدیدکنندگان نیز باشید. دوره گردی و نوازندگی نیز ممنوع است.

 

باغ های دوونین در آلبرتا کانادا

 

تنگه چاهکوه قشم

 تنگه شگفت انگیز “چاهکوه” در روستای چاهوی شرقی جزیره قشم،با حفره ها و دالان ها و اشکال اعجاب آور در دیواره های خود بیننده را مبهوت می کند. نظیر این پدیده زمین شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر وجود دارد.

این فقط ساحل و بازارهای قشم نیستند که برای  مهمانان جزیره جذابند. قشم، طبیعت حیرت‌انگیزی دارد و یکی از دلایل حیرت‌انگیز بودنش، دره چاهکوه است. چاهکوه پر از شیار، شکاف و حفره‌های عجیب و غریب است و یکی از عجایب هفتگانه جزیره محسوب میشود، محبوب گردشگران داخلی و خارجی.

 

قشم بزرگ‌ترین جزیره‌ هرمزگان است؛ جایی که طبیعت بکر و قشنگش گردشگران زیادی را راهی‌اش کرده،طوری که در نوروز ۹۷، ۴۶ هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند.

نزدیک‌ترین فرودگاه به این جاذبه، فرودگاه قشم و بندرعباس است. اگر بخواهید زمینی سفر کنید، می‌توانید با قطار به بندرعباس برسید و با اتوبوس دریایی به قشم بروید. از بندرعباس تا قشم ۴۰ دقیقه با قایق و لنج راه است.

این دره حدود ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد و حوالی روستای چاهوی شرقی قرار گرفته. از جایی که ماشین را پارک می‌کنید تا نزدیکی تنگه باید ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کرد و وقتی به لب آن برسید، حیرت‌زده می‌شوید.

دره چاهکوه بیشتر از این‌که زیبا باشد، جذاب و عجیب است. تصور کنید وارد دره‌ای می‌شوید که دیواره‌های آن تا صد متر بلندند و آسمان را شکل یک باریکه آبی در آن بالا می‌بینید.

این دره از چهار طرف تنگه دارد. عمق دره ۱۰۰ متر است؛ این یعنی تا ۱۰۰ متر، دیواره‌های تنگه را می‌بینید.

 

تنگه چاهکوه، پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین، در جزیره قشم واقع شده است. دره یا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره ای به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه قشم قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری قشم است. این دره شگفت انگیز، در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد .

 

طبیعی است که آب در یک جزیره اهمیت زیادی داشته باشد. قدیم‌ها وقتی باران می‌بارید، آب در کف تنگه جاری می‌شد. محلی‌ها که ارزش آب را می‌دانستند، چند چاه در کف آن کندند تا آب باران را ذخیره کنند. اسم چاهکوه هم از همین‌جا می‌آید. بیشتر از ۴۰۰ سال است که این چاه‌ها با نظم و ترتیب کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که روی تابلوی راهنمای این‌جا نوشته شده دره مقدس چاهکوه. البته این‌جا چاه و حفره طبیعی هم کم ندارد.

 

شاید دره چاهکوه در قشم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا نباشد، اما واقعا کم‌نظیر است و نمونه‌اش را در کمتر جایی می‌شود دید.

تمام صخره‌ها پر از شیار و حفره‌ها و خطوط فرسایشی موازی هستند که هر کدام شکل و شمایلی دارند.

این دره ورودی عجیب و غریبی هم دارد. وارد تنگه که می‌شوید تندیس سه سر نگهبان را می‌بینید. همه تندیس‌هایی که می‌بینید طبیعی هستند، به‌غیر از چهار چاه که همان چاه‌هایی است که مردم بومی برای ذخیره آب کنده‌اند و برای‌تان گفتیم.

تنگه چاهکوه از دو دره عمود برهم تشکیل شده که دهانه ورودی‌شان هرچند در ابتدای راه عریض است، ولی دیواره‌ها در آخر به هم نزدیک می‌شوند و حالتی شبیه v را درست می‌کنند، طوری‌که هرچی جلوتر می‌رویم، جای راه رفتن‌مان هم تنگ‌تر می‌شود، جوری که راه رفتن سخت و حتی غیر ممکن می‌شود و بالا را که نگاه کنید خط باریکی از آسمان به چشم‌تان می‌خورد.

فرسایش از دیوارهای عمودی تنگه مجسمه‌‌ بزرگ و پرتراشی درست کرده و شکل‌های زیادی شبیه کاسه و قیف می‌بینید.

بهترین فصل سفر

قشم تابستان‌های گرمی دارد و بهترین وقتی که می‌شود به این جزیره سفر کرد، از آبان تا فروردین است.

 

تنگه چاهکوه در قشم

 

محله ایتالیایی ها در تورنتو کانادا

 محله ایتالیایی ها چه برای ساکنین اش و چه برای بازدیدکنندگان و توریست ها یکی از محله های دوست داشتنی شهر تورنتو است.

همزمان با آغاز قرن بیستم، شمار زیادی از ایتالیایی ها در دسته های بزرگی وارد تورنتو شده و نخست در جایی به نام وارد ساکن شدند که  بین خیابان های دانشگاه و کالج قرار داشت. در دهه ۱۹۲۰، بیشتر ایتالیایی ها در غرب خیابان بتهرست و منطقه کالج-کلینتون ساکن بودند که محدوده محله ایتالیایی ها را تشکیل می داد. این مهاجران(که بیشترشان در راه آهن و در ساخت و ساز جاده مشغول به کار بودند)، در آن زمان و با قیمت هایی مناسب در کناره های دو سوی محله اقدام به خرید خانه های ادواردی(به سبک انگلیسی) کردند، برخی نیز در خیابان کالج و آن دور و بر مشغول تجارت شدند. نخستین ایستگاه رادیویی چندزبانه در کانادا که CHIN نام داشت، در سال ۱۹۶۶ و در این منطقه راه اندازی و پخش شد. این رادیو اکنون به سی زبان برنامه تولید می کند.

محله ایتالیایی ها چه برای ساکنین اش و چه برای بازدیدکنندگان و توریست ها یکی از محله های دوست داشتنی شهر است: به ویژه در ماه های گرم تر سال که خانم های سالمند ایتالیایی نشسته بر ایوان های قدیمی شان با یکدیگر گرم صحبت اند و برای گذری ها دست تکان می دهند، فضای بسیار گرم و پذیرنده ای دارد.

 

دیدنی های محله ایتالیایی ها

محله ایتالیایی ها به کسب و کار و رستوران های ایتالیایی اش شناخته می شود: در سرتاسر منطقه، نوشگاه و کافه های کنارخیابانی پرشماری هستند که کافه دیپلوماتیک، بار ایتالیا، نان و شیرینی ریویرا و بستنی سیسیلی از آن جمله است.

یکی از دیدنی های توریستی این محله پیاده رو مشاهیر ایتالیایی ست: ردیفی از ستاره های برنجی و گرانیتی که دربردارنده نام های افراد برجسته ایتالیایی-کانادایی است.

در بخش شمالی و در خیابان کلینتون هم سینما رویال قرار گرفته که به تازگی مرمت شده است.

 

 

خانه های ادواردی(به سبک انگلیسی) ای که پیشتر درباره اش صحبت شد، همچنان در دوسوی خیابان ها دیده می شوند که با ایوان های پیش آمده شان که به سبک معماری آن زمان بوده از جمله دیدنی های این محله به شمار می آیند.

پیاده رو مشاهیر

دانشکده مرکزی بازرگانی

کلیسای سنت ماری ماگدالن

کلیسای سنت فرانسیس

کاباره El Convento Rico

سالن-بارِ لیلی

کلوپ موزیک The Orbit Room

پارک وِلدِن

در تابستان، گشت زنی و پرسه در خیابان های پررفت و آمد آن هم سرگرمی بسیار جذابی ست که با نوای موزیکی که از کافه های کنار خیابان به گوش می رسد، با اجراهای خیابانی، فروشنده های پنیر، شراب و لباس و کافه های تا نیمه شب باز تکمیل می شود. برخی از رستوران های این محله در نوع خود از بهترین های در سطح شهر به شمار می آیند و به راستی بهترین جا برای لذت بردن از خوراک به سبک ایتالیایی در تورونتو هستند.

محدوده محله ایتالیایی ها

محله ایتالیایی ها بخشی پرطرفدار و پرکشش در همسایگی قلب مرکز شهر است. گرچه مرزبندی دقیقی ندارد اما گرداگرد جاذبه های توریستی و سرگرمی های موجود در سرتاسر خیابان کالج شکل گرفته است.

 

محله ایتالیایی ها در تورنتو کانادا

 

جزیره هنگام قشم

 جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل ۲ کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. جزیره هِنگام که قدیمی‌ها به آن هنجام و هنیام هم می‌گفتند یکی از این جزیره‌هاست که در جنوب قشم قرار گرفته ، ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و پر است از معادن نمک،خاک و سرب. از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی‌هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره، لاک‌پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره‌ای و شنی انتظارمان را می‌کشند. شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می‌دوند از دیدنی‌هایی است که هنگام را خواستنی‌تر می‌کند. همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری قشم ساخته شده در این جزیره و اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد، البته اگر ترس کروکودیل‌ها خواب را به چشممان بیاورد.

دلفین های جزیره هنگام یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبا هستن. اگه مسافر قشم باشید و البته شانس بیارید زمانی که از بندرعباس یا بندر پل میاید قشم، می‌تونید کم و بیش دلفین‌هایی که سرشون رو از آب بیرون میارن رو ببینید. اما تماشای دلفین‌ها تو مسیر کجا و تماشای اونا تو هنگام کجا. دلفین‌هایی که تو هنگام می‌بینید از نوع دلفین‌های بینی بطری هستن. شاید شما دلفین تو پارک‌های آبی دیده باشید. اما دیدن اونا تو یه آکواریوم طبیعی و بزرگ به وسعت خلیج فارس یه چیز دیگس.

اولین چیزی که به محض ورودتان به جزیره هنگام ، با تمام وجود احساسش خواهید کرد، آرامش وصف ناپذیر جزیره است، جایی که هیچ اثری از خیابان، هیاهوی شهر و رفت و آمد ماشین ها وجود ندارد. انگار وارد دنیای متفاوتی شده اید و این تازه شروع ماجراست. زیرا خلیج فارس در کرانه جزیره هنگام، نوار ساحلی گسترده ای را به وجود آورده که در هر بخش آن می توان نظاره گر تصویر فوق العاده ای از سواحل رویایی این جزیره بود.

جزیره هنگام یکی از دیدنی ترین جزایر خلیج فارس است. این جزیره در ایام خاصی از سال میزبان دلفین های زیبا و تماشایی می شود. چهره بومی هنگام و پررنگ بودن سنت ها در آن از جمله جاذبه های محبوبش به شمار می روند. در جزیره هنگام یکی از زیباترین و سنتی ترین بازارهای ایران را می بینید. در آب های شفاف هنگام می توانید تماشاگر ماهیان و آبزیان باشید. تماشای خرچنگ ها از نزدیک تجربه ای است که در هنگام نصیب تان می شود. در جزیره هنگام می توانید خاردم مصری و جبیرها را نیز ببینید. برای رسیدن به هنگام باید سوار قایق شوید و یک قایق سواری جذاب را در آب های خلیج فارس تجربه می کنید.

 

 

 

 

 

ساحل صخره ای هنگام

ساحلی زیبا که اطرافش را صخره های بلند چندین هزار ساله ی این پهنه نیلگون احاطه کرده اند، یکی از دلنواز ترین مناظر ساحلی ایران است که می توان ساعت ها در پناه صخره هایش نشست و از تماشای رقص موج هایی که برای رسیدن به ساحل نفس نفس می زنند لذت برد.

 

جزیره هنگام خیلی جزیره بزرگی نیست. فقط سه تا منطقه مسکونی داره. یکی از این مناطق نزدیک ساحله و به خاطر وجود گردشگر یه بازار محلی کوچیک هم اونجا شکل گرفته. تو این بازارچه می‌تونید انواع صنایع دستی که با صدف درست میشه رو خرید کنید.

خیلی از افراد محلی که اونجا می‌بینید، زنای محلی هستن. یکی از جذابیت‌های سفر به هنگام هم دیدن پوشش خاص سنتی جنوب هست. اونجا خیلی از این افراد درحال آشپزی هستن و سمبوسه‌های دریایی سرخ می‌کنن. سمبوسه‌هایی که مخلفاتش صدف یا میگوئه. اگه رفتید هنگام حتما امتحان کنید ضرر نداره. اگه خواستید ازشون عکاسی کنید حتما اجازه بگیرید.

اونجا غیر از سمبوسه می‌تونید نون محلی توموشی هم بخورید. همونجا جلو چشتون می‌پزن و میدن تحویل. اگه دوست داشتید مخلفات خاصی روش نباشه، به خانمی که داره می‌پزه بگید.

غیر از خوراکی تو این قسمت جزیره می‌تونید نقش حنا هم رو دستتون بکشید. بعضی از این خانما کارشون کشیدن طرح‌های قشنگ با حنا رو دستای شماست. پس حتما موقع پیاده شدن از قایق، نقش حنا رو فراموش نکنید.

ساحل نقره ای هنگام

می توان گفت آنچه در این ساحل تماشاگر آن هستید، زیبایی نقره ای رنگ منحصر به فردی است که نظیرش را نمی توانید در هیچ ساحل دیگری در سرتاسر ایران ببینید. شن های این ساحل به دلیل وجود نوعی کانی درخشان و نقره ای رنگ، زیبایی فوق العاده ای را در کنار آبهای فیروزه ای رنگ جزیره خلق کرده اند و به همین دلیل این ساحل به نام «ساحل نقره ای» شهرت دارد. متاسفانه در طی سال های اخیر، به دلیل آسیب هایی که گردشگران به زیبایی این ساحل وارد کرده اند، امروزه ورود به این ساحل کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل گردشگران می توانند از طریق گشت با قایق های کندالو-هنگام از درون دریا این ساحل خیره کننده را تماشا کنند.

ساحل درخشان هنگام

اگر تصمیم دارید شب را در جزیره هنگام بمانید، توصیه میکنیم چهره جادویی «ساحل درخشان هنگام» را، در شب های جزیره از دست ندهید. زیبایی فوق العاده ای که از نور فیتوپلانکتون های دریایی، بخشی از نوار ساحلی جزیره هنگام را پر از ستاره می کنند، تصویری نیست که بتوان در هر ساحلی تجربه اش کرد.

 

جزیره هنگام قشم

 

شهر زیبای فامنین

 فامِنین شهری در استان همدان ایران و مرکز شهرستانی به همین نام است. زبان مردم این شهر، ترکی آذربایجانی است. آسمونی در این بخش به معرفی شهر زیبای فامنین می پردازد.

شهر زیبای فامنین

این شهرستان یکی از شهرستان‌های نه‌گانهٔ استان همدان است که در شمال شرق این استان واقع شده‌است.

 

این شهرستان از سمت شمال به شهرستان رزن، از سمت جنوب به شهرستان همدان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به شهرستان کبودرآهنگ محدود شده‌است.

شهرستان فامنین با مساحتی حدود ۱۳۶۰ کیلومتر مربع، ۶٫۷ درصد از مساحت کل استان همدان را تشکیل می‌دهد.

این شهرستان از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی در سطح استان به‌شمار می‌رود.

شهرستان فامنین در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۴۲٬۴۸۵ تن جمعیت داشته است.

از مشاهیر این شهر شرف الدین علی فامنینی از وزیران ایلخان مغول سلطان ابوسعید که کتاب ترجمه عهدنامه مالک اشتر نوشته ابوالرضا، حسين بن محمد علوى آوى به او پیش کش شده است حاتم گویا معتقد است او حاکم اصفهان نیز در سال ۷۲۶ه.ق بوده است.

بناهای تاریخی بناهای تاریخی شهرستان : آتشکدهٔ قره‌تپه. امامزاده عین و غین. برج گلشن. پل جهان‌آباد. حمام فامنین. غار قلعه‌جوق. کاروانسرای یارم‌قیه. مسجد خوش‌آباد. تقسیمات کشوری

آسمونی : شهرستان فامنین از ۲ بخش، ۱ شهر و ۴ دهستان تشکیل یافته‌است:

بخش مرکزی دهستان خرم‌دشت دهستان مفتح بخش پیشخور دهستان پیشخور دهستان زردشت چهره های مشهور

آسمونی : محمد مفتح از جمله مشهورترین مبارزان دوران انقلاب اسلامی ایران است که در ۲۷ آذرماه ۱۳۵۸ به دست گروه فرقان ترور شد.

روح‌الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ایران .

ازجمله آثار او فیلم سینمایی خاکستر و برف و سریال ۵۰ قسمتی آرام می گیریم است که در نظر سنجی مردمی ، پرمخاطب ترین سریال سال ۱۳۹۵ ایران لقب گرفت.

یحیی دولتی فوق تخصص پوست و مو. بنیانگذار کلینیک تخصصی پوست و مو در ایران

حمام فامنین – آسمونی جاذبه های گردشگری

آسمونی : دشت سرسبز فامنین از گذشته‌های دور استقرار گاه بشر بوده تمدن قره تپه در جنوب این شهر (هزاره چهارم پیش از میلاد) غار مصنوعی قلعه جوق (دوره اشکانی- ساسانی) امامزاده ازناو (سلجوقی) و پل جهان‌آباد و حمام قدیمی این شهرستان (دوره صفوی) و ده‌ها اثر تاریخی دیگر گواه این ادعاست.

غار قلعه‌جوق که از آثار دورهٔ پیش از اسلام است از نقاط دیدنی فامنین است. غار در منتهی‌الیه شرق فامنین واقع شده‌است. امامزاده عین و غین (دوره سلجوقیان)در روستای تاریخی ازناو در بخش پیشخور کاروانسرای یارم قیه آتشکده قره تپه پل تاریخی جهان‌آباد برج گلشن حمام تاریخی شهر فامنین مسجد باشکوه روستای ازناو ۱۳۲۹ حمام خزینه ای روستای ازناو

 

 

شهر زیبای فامنین

شهر زیبای فامنین

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد
<-blogads->